Algemene info

Uw banden zijn het enige contact met het wegdek dat uw wagen heeft. Laat deze dus tijdig vervangen!

 

Wanneer zijn mijn banden versleten?

De diepte van het reliëf moet minstens 1,6 mm bedragen, dit is te zien aan de indicatoren op de band. Deze zijn te herkennen als kleine dwarsbalkjes in de groeven van het belangrijkste lengteprofiel. Wanneer het loopvlak het wettelijk minimum heeft bereikt zijn de blokjes gelijk met het bandenprofiel. Dit is dus het punt waarop u uw banden moet vervangen. Indien niet bent u in overtreding en kan uw veiligheid niet meer gegarandeerd worden.

 

Wetgeving

Assen

De banden van elke as moeten dezelfde kenmerken hebben: merk, afmetingen, belasting -en snelheidsindex, profiel en identieke slijtage. De structuur (bv: radiaal) moet dezelfde zijn op beide assen.

Slijtage

De diepte van het reliëf moet minsten 1,6 mm bedragen van de band.

Snelheids -en belastingsindex

Dit geeft de maximale snelheid aan die de band kan bereiken en het maximale gewicht dat deze kan dragen. Deze indexen worden met een letter en een getal weergegeven op de flank van de band. Het is toegelaten om winterbanden met een lagere snelheidsindex te monteren van 1 oktober tot 30 april.

 

Bandenmaat

Om u een passende prijsofferte op te maken dient u de exacte bandenmaat te kennen. Niet elke wagen rijdt immers met dezelfde banden rond. U dient met sommige parameters rekening te houden. De bandenmaat wordt opgelegd door de fabrikant van het voertuig en moet wettelijk worden gerespecteerd bij het vervangen van de banden. Gebaseerd op technische gegevens en testen, zal de originele bandenmaat een optimale stabiliteit en grip op het voertuig garanderen.

Een band heeft vijf belangrijkste kenmerken: breedte, hoogte, de diameter van de velg, een index van laadvermogen en een snelheidscodering. Alle informatie met betrekking tot uw bandenmaat, vindt u op het certificaat van overeenstemming van het voertuig. Veiliger blijft evenwel de cijfers rechtstreeks af te lezen van de band.

 

banden_stevens

 

  • 205: breedte van de band in millimeters.
  • 55: de hoogte van de band, uitgedrukt in % van de bandbreedte.
  • R: Radiaalconstructie
  • 16: de velgdiameter in inches
  • 91: index van laadvermogen.
  • V: de snelheidscodering, altijd uitgedrukt in een letter.

 

Montage

Uit tests is gebleken dat de grip van de achterbanden cruciaal is voor de richtingsstabiliteit. Omwille van deze resultaten raden wij aan de nieuwe banden steeds achteraan te monteren. Indien de banden achteraan onvoldoende profiel bevatten, kan de achtertrein sneller uitbreken met een ongecontroleerde slippartij als gevolg. Indien de voorbanden onvoldoende profiel vertonen, zal u met de achtertrein een deel kunnen opvangen. Op een nat wegdek kunnen de nieuwe voorbanden het water afvoeren. Bij de versleten achterbanden zal echter snel aquaplanning optreden.

Na de montage is het belangrijk om uw bandendruk regelmatig na te kijken. Deze druk zorgt voor een maximaal contactoppervlak tussen uw auto en de weg. Hoe groter het oppervlak, hoe sneller de remimpact. Gezien de kwaliteiten, opteren wij er voor om de banden op te pompen met stikstof.

Controleer regelmatig uw bandenspanning, zo voorkomt u een hogere bandenslijtage en brandstofverbruik.